söndag 1 februari 2009

Vill inte bli stor!

”Mamma! Jag vill inte bli en mamma, jag vill aldrig bli stor, jag vill vara liten för alltid!” Min lilla dotter, tre och ett halvt år, har haft svårt att somna i kväll. Nu är kl snart 22.00 och hon har precis lugnat ner sig och kommit till ro. En kort stund efter att jag nattat henne, då var kl 20.15, stod hon i trappan och grät hejdlöst! Hon vill inte bli stor! Det var som om hon i kväll insett att det kommer att hända – vare sig hon vill det eller ej – det är oundvikligt! (Mina tankar går till Pippi och ..”jag vill aldrig bliva stur!”) Tidigare har hon pratat varmt om hur hon ska vara och göra när hon blir stor och blir mamma. Hon pratar ofta om att hon ska ha en liten bäbis då.

När hon satt i min famn och snyftade försökte jag fråga varför hon inte vill bli stor. Hon hade svårt att förklara, men tyckte nog att det verkade vara ganska tråkigt att vara vuxen. Så mycket roligare att vara liten och att få leka. Vi har tidigare i dag varit på IKEA och hon och hennes storebror köpte varsin stor, mjuk och go hund, för egna pengar. Jag och min man däremot köpte källsorteringslådor och andra förvaringslådor – inget som verkar speciellt kul för en treåring. Som hon sa, mellan snyftningarna: ”Jag vill inte handla massa tråkiga saker!”

Nej, ibland vore det visst mycket trevligare att få vara tre ett tag. Jag såg en helt underbar, STOR flodhäst, som jag gärna hade gosat med. (Köpte faktiskt en liten, rosa.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar