fredag 5 september 2008

Fredag - igen! Bokcirkeldags!

Så var det fredag - igen! Veckan har fullständigt "sprungit ifrån mig"! Förstår inte vart den tog vägen! Nåväl, härligt med en helg framför sig!

I eftermiddag är Ida här och leker och det är FÖRSTA GÅNGEN som min lilla tjej har lekkompis hemma. Kul! Hon har tjatat hela veckan om att få ha kompis att leka med, så nu är hon nöjd!

Ikväll bär det av till en av mina kollegor - bokcirkeldags! Vi är ett litet gäng sv-lärare som träffas ca 4 gånger /termin. Vi har det väldigt trevligt, med god mat, och kvällen brukar också alltid upplevas som givande: Vi läser gemensam bok, samtalar om åsikter och tipsar varandra om bra ungdomsböcker.

Ikväll ska "Våld, en historia om kärlek", av Joyce Carol Oates, diskuteras. En skrämmande och gripande roman som väcker många tankar. En bok, som jag anser är mycket bra att ha som utgångspunkt när man diskuterar etik och moral med sina elever. (Jag läste den lättlästa versionen för mina 9:or förra året och ingen lämnades oberörd. Det var mycket intressant att få ta del av alla funderingar, som boken väckte.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar